Search Engine Optimization, ofwel SEO, is tegenwoordig voor elk bedrijf belangrijk. Zowel particulier als zakelijk worden er naar producten en diensten gezocht. Als bedrijf wil je uiteraard voor je doelgroep zichtbaar zijn. Wat is nou een SEO-dienst en welke manieren zijn er om SEO uit te voeren? Daar gaan we het in dit artikel over hebben.
Wat zijn SEO-diensten
Laten we beginnen met de uitleg van SEO. SEO is vanuit het Engels vertaald en staat voor zoekmachine-optimalisatie. Zoals eerder kort benoemd kan SEO elk bedrijf helpen om haar omzetdoelstellingen te verwezenlijken. Zoekmachine optimalisatie is te verdelen in meerdere SEO-diensten, te weten:
- On-page SEO (content-optimalisatie, presentatie-indexatie, call-to-action)
- Off-page SEO (linkbuilding)
- Technische SEO
On-page SEO omvat alle SEO-onderdelen die zich op een pagina bevinden. Denk hierbij de tekst, kopjes en afbeeldingen op een pagina. Daarbij erkent Google veel waarde aan de zoekwoorden op een pagina. Als een woord als ‘hoe kan ik juichen’ vaak op een pagina voorbij komt, is de kans groter dat je op deze zoektermen scoort. Ook de artistieke vormgeving is belangrijk. Deze artistieke vormgeving bereik je o.a. door hovers en call-to-actions. Een call-to-action wordt vaak getoond met een interactieve knop met kort en bondige tekst.
Off-page SEO is een andere SEO-dienst. Off-page SEO omvat linkbuilding. Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks van externe websites. Het woord extern is hierbij heel belangrijk. Als je eigen website een link krijgt van een andere website, telt Google dit als stem. Hoe hoger de autoriteit van de linkende website, des te meer autoriteit je eigen website krijgt.
Technische SEO omvat zoals de naam al zegt het technische aspect en behoort zeker tot een SEO-dienst. Technische SEO omvat o.a. hoe de site verband met elkaar houdt middels de menu- en URL structuur. Het komt er daarbij op neer dat de bezoeker van de website in zo weinig mogelijk stappen bij zijn of haar informatie (c.q. pagina) moet zijn.
Bron: https://travyk.nl/diensten/seo/
Waarom zijn SEO-diensten belangrijk en wat levert het op?
SEO-diensten zijn belangrijk omdat het simpelweg een middel is om een doel te bereiken. In dit geval is de SEO-dienst het middel en omzet het doel. Daarnaast kan een bedrijf ook andere (sub)doelen hebben om SEO uit te voeren. Denk hierbij aan:
- Meer offerte-aanvragen;
- Grotere zichtbaarheid onder publiek/doelgroep;
- Meer contactaanvragen.
Hoe voer je SEO uit?
SEO is een vakgebied apart. Veel bedrijven hebben niet de juiste mensen in dienst om SEO uit te voeren. Anno 2020 zijn er veel gespecialiseerde bedrijven in te huren die je bedrijf organisch beter vindbaar maakt. Een voorbeeld van zo’n onderneming is Travyk.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om SEO zelf uit te voeren. SEO heeft dus meerdere onderdelen. Elk onderdeel is anders en vereist de nodige kennis. Als beginner is het dus belangrijk om de stof eigen te maken. Hiervoor zijn talloze boeken en publicaties op internet over te vinden. Dit is een tijdrovende klus en absoluut voor de lange termijn. SEO werpt haar vruchten meestal niet binnen een paar maanden af. Maar wanneer het op gang is, rendeert het en kan het goedkoper zijn dan SEA (Search Engine Advertising).