Onlangs was ik aan het chatten met “Mary”, een buurvrouw die een verantwoordelijke seniorfunctie bekleedt in een groot ziekenhuis. Ik vertelde haar dat ik zojuist een echt vreselijk boek over persoonlijke branding had beoordeeld.
Mary fronste. “Ik heb een hekel aan al dat merkmateriaal,” zei ze. “Ik wil geen merk. Ik heb geen merk. Ik ben gewoon mezelf.”
“Maar ik wed dat je een reputatie hebt,” zei ik. ‘Je bent een tijdje rond geweest. Mensen zeggen dingen als:’ Mary is de go-to-person als we een crisis hebben. ‘ Of: ‘Mary is volkomen betrouwbaar: als ze iets zegt, weet je dat ze zo goed is als haar woord.
Mary knikte langzaam. Je zag de wielen draaien toen ze zich realiseerde dat ze genoeg had om over op te scheppen … en haar opscheppen zou het begin van haar merk zijn.
‘Weet je, je hebt gelijk,’ zei ze. “Ik denk dat ik toch een merk heb.”
Mary is niet uniek. Veel ondernemers beweren dat ze geen merk hebben. Soms vertellen ze me dat ze de merken van andere mensen ook niet kunnen zien. “Sam is een beroemde miljonair marketeer,” zeggen ze, “en hij heeft geen merk. Hij is gewoon … Sam. Hij heeft zelfs geen logo!”
Natuurlijk heeft Sam een merk. Het is gewoon onzichtbaar. En dat betekent dat het nog effectiever is. Het is stealth marketing: je beseft het pas als je de kracht hebt ervaren.
Het is als make-up of een echt goede haarkleuring. “Professionele make-upbaan” betekent dat mensen aannemen dat je ze draagt. En we complimenteren onze kapper wanneer mensen zeggen: “Oh, kleur je je haar? Het ziet er zo natuurlijk uit.”
Bottom line: Als het onzichtbaar is, voelen we dat we de echte JIJ hebben bereikt.
Onlangs luisterde ik naar een teleseminar van een bekende mediacoach. Ik werd getroffen door haar unieke spreekstijl, die haar merk communiceert: soepel, zelfverzekerd en volledig anders dan de meeste presentatoren. Ze lijkt niet te verkopen. Ze klinkt casual en gemoedelijk.
Maar als je goed luistert, zul je een aantal goed ontwikkelde marketingtechnieken herkennen. Ze lijkt verhalen te vertellen, maar elke regel en elke anekdote heeft een doel. Ik klink moeiteloos, maar ik wed dat ze een lange tijd heeft gewerkt om die impact te creëren.