Als ondernemer heb je een website nodig. Zo komen mensen namelijk bij jou terecht en krijg je meer klanten en dus meer omzet. Het bouwen van de website is één ding, maar voor wat voor stijl ga je? Maak je het strak en netjes, kies je voor een speelser uiterlijk of houd je het rommeliger en lekker creatief? Als je niet goed weet voor wat voor stijl jij moet gaan, heb ik hier een paar tips.
Doelgroep
Een belangrijke eerste stap is om naar jouw doelgroep te kijken. Wat voor producten of diensten bied je aan? Ben je een creatief bureau of juist heel zakelijk? En wat voor mensen komen hier dan op af? Als je je richt op een doelgroep van mensen rond de twintig, zal de website er een stuk anders uitzien dan wanneer je je richt op een doelgroep van mensen van rond de vijftig. Wat zou hen aanspreken? Verplaats je in jouw doelgroep en probeer je voor te stellen hoe zij het meest aangetrokken worden naar jouw bedrijf.
Wat straal je uit?
Jouw website is tevens je visitekaartje en dus moet je bedenken dat dit de eerste indruk is die potentiele nieuwe klanten van jou krijgen. Straalt jouw website betrouwbaarheid uit? Zakelijkheid? Of juist slordigheid en rommeligheid? Je wil natuurlijk gaan voor het eerste, maar dat betekent niet dat je geen gebruik kan maken van een speels uiterlijk op jouw website. Het tegendeel juist. Een website waar goed over nagedacht is qua design maar met veel plaatjes, kleur en speelse elementen, kan er betrouwbaarder uitzien dan een site die heel strak en gewoontjes is ingericht. Maak voor jezelf een schets van hoe je hoopt dat mensen jou zien.
Kom je er niet uit?
Als je het lastig vindt om een goede stijl voor jouw site uit te kiezen, is het een idee om langs te gaan bij een ontwerpbureau. Hier kunnen zij helpen en kijken naar wat het beste bij jouw bedrijf en de doelgroep waar jij je op richt past. Je kan vaak kosteloos een gesprek aanvragen en dan kunnen jullie samen kijken naar hoe jullie het aan gaan pakken. Hier hoeft dus niks aan verbonden te zitten. En je kan zelf zo betrokken zijn als je wil. Geef het volledig uit handen, of neem de leidende rol en zorg ervoor dat het precies zo wordt als jij wil. De keus is aan jou.